Helse Of Kost logo

Helsekostfaghandel

På nett siden 2003

Fast fraktpris 85,-

Rask ekspedering

Hovedsiden > Blogg > Fruktbarhetstips > Mamma-planer?

Mamma-planer?

Hvis du planlegger å bli gravid eller eventuelt nettopp har blitt det, er det viktig å tenke litt ekstra på hva du putter i munnen. Kroppen din trenger selvsagt mat og drikke som ellers, men du kan ofte få et bedre svangerskap hvis du er litt mer oppmerksom på hva slags mat og hva slags drikke du får i deg. I tillegg er det en del kosttilskudd som kan være gunstige for både deg og barnet.

 Nyere forskning har vist at fosterets helse i stor grad avhenger av eggets og sædcellenes kvalitet, og det betyr at det du og partneren din spiser og drikker før du blir gravid også har stor betydning.

Fint for fruktbarheten

 Aller første bud: Hvis du røyker, er dette en av de aller beste grunnene til å slutte. (Tips: Akupunktur er som oftest effektivt hvis du trenger ekstra hjelp til å stumpe røyken for godt.)

 Deretter bør du begrense inntaket av alkohol og gatekjøkkenmat. Alkohol kan redusere eggkvaliteten og de fettrike menyene fra gatekjøkkenet gjør deg heller ikke mer fruktbar – snarere tvert imot.

 Øk inntaket av friske grønnsaker og fersk frukt. De berømte ”5 om dagen” er egentlig for lite – du kan gjerne spise 10 om dagen når du ønsker å bli gravid. Det er spesielt viktig at du får i deg rikelig med C-vitamin. I tillegg er det nødvendig at kroppen får nok folsyre (også kalt folat) også før du blir gravid. Nye anbefalinger er 400 mcg daglig i minst 3 måneder før unnfangelsen og i minst 3 måneder etter. Mat med høyt innhold av folsyre: purre, brokkoli, grønnkål, spinat, asparges, salat, mais, kikerter, rødbeter, bønnespirer, avokado og fullkornprodukter.

 Du kan også gjerne spe på med kosttilskudd, først og fremst Bio-Folin. Dessuten kan det være greit å bruke et vanlig multivitamin/mineraltilskudd som for eksempel Super Supplemental. I tillegg kan det være aktuelt med ekstra tilskudd av vitamin C (i form av tabletter eller pulver) og eventuelt også enda mer antioksidanter (i kapselform). Synes du det er vanskelig å få i deg nok grønt, kan du for eksempel bruke Opti Green (pulver).

 Dessuten er det gunstig å spise mer fet fisk som tunfisk, makrell, laks og sild. Bruker du lite fet fisk, er det lurt å sikre seg med ekstra fettsyrer - ta gjerne kosttilskudd - sjekk utvalget vårt av fettsyreprodukter.

 Har dere prøvd å få barn lenge uten å lykkes, kan det være mange årsaker til det. Stress kan faktisk føre til infertilitet hos både kvinner og menn. Hvis du er stresset, kan du ha god nytte av kosttilskudd som Super B antistress, Magnesium og Chisan . Les for øvrig gjerne mer om stresshåndtering i artikkelen Stress mindre.

Når det gjelder mannens fruktbarhet, er det viktig at mengden av aktive sædceller er så høy som mulig. Det er absolutt smart å lese igjennom tipsene i artiklen Pappa-planer? og kanskje få partneren din til å gjennomføre noen endringer i livsstilen.

 Innen naturmedisin er det flere tilskudd som er kjent for å øke fruktbarheten og potensen:

 - Damiana (for både menn og kvinner)

 - Dong Quai (kinesisk kvann, hormonbalanserende for kvinner)

 - Feminol (for kvinner)

 - Vipranol (for menn)

 - Dvergpalme (for menn)

 - Women's Care (naturlig progesteronkrem, hormonbalanserende for kvinner)

 - Wild Yam (spesielt for kvinner)

 - Kinesisk Balanse-te (hormonbalanserende for både kvinner og menn, må kun brukes før graviditeten)

 Mange ”langtidsprøvere” har også lykkes etter at kvinnen eller mannen (eventuelt begge) fikk stimulert de aktuelle hormonene ved hjelp av akupunktur.

 I tillegg kan det være gunstig for forplantningsevnen å få til litt mer bevegelse i hverdagen. Les gjerne mer om det i artikkelen Beveg deg mer.

 Det kan også hjelpe hvis du og partneren din gjør hyggelige ting, har det gøy sammen og har sex regelmessig uten å tenke så mye på at dere ønsker å få barn. Hvis dere tenker mindre på å bli gravide, er det nemlig ofte lettere å lykkes!

Endelig gravid!

 De tre første månedene

 Fortsett med å spise så sunt du kan. Det kan være en fordel å spise mindre mat flere ganger om dagen, særlig hvis du ofte er kvalm. Havregrøt er næringsrikt og godt, til frokost eller kveldsmat. Et av dagens måltider kan gjerne bestå av salat eller råkost og noen grovhakkede nøtter – proppfullt av vitaminer, antioksidanter og sunne fettsyrer. En banan eller to kan også utgjøre et lite måltid. Ellers kan det også være fornuftig å eksperimentere deg fram til noen gode smoothies av frukt og bær etc.

 Spis fet fisk så ofte du kan. Omega-3 fettsyrene i fisken er viktige for utviklingen av fosterets hjerne, netthinne og nervesystem og er i tillegg godt for din egen kropp (bruk gjerne kosttilskuddet Efanatal i tillegg). Begrens derimot inntaket av godterier og sukkerholdige drikker (sukker hemmer opptaket av vitaminer) - drikk heller mest vann og litt ren frukt- og grønnsaksjuice. I tillegg er det lurt å trappe ned på antall kopper av kaffe og sort te og heller drikke grønn te, krydderte, rooibos-te og urte-te . (Garvestoffene i kaffe og sort te kan hemme opptaket av jern.)

 Allerede på første svangerskapskontroll blir det tatt blodprøver blant annet for å sjekke jernlageret ditt. Er det litt lavt og er du ellers i tvil om du får i deg nok vitaminer og mineraler, kan det være aktuelt å sikre seg ved å bruke kosttilskudd:

 - Bio-Folin (inneholder anbefalt dagsdose av folat)

 - Super Supplemental (multivitamin-/mineralprodukt)

 - Super C-vitamin tabletter eller C-Vit pulver (spesielt gunstig for immunforsvaret)

 - Antioxidant (for immunforsvaret, hjertet og blodomløpet)

 - Mineralet Krom (reduserer lysten på søtt, dessuten nødvendig for fosterets utvikling)

 - Jern (hvis blodprøven viste lave verdier av serum ferritin)

 Er du plaget av svangerskapskvalme, kan du prøve en kopp med peppermynte-te rett etter maten. Mange synes også at det er lettere å beholde maten hvis de spiser små måltider flere ganger om dagen.

 Hold deg i aktivitet. Finn en treningsform som ikke er for krevende, samtidig som du synes det er gøy. Svømming er supert under hele svangerskapet (i svømmehallen er vannet alltid passe varmt). Flere steder rundt om i landet finnes det kurs i yoga spesielt beregnet for gravide. Vær mye ute i frisk luft – gå tur – både i byen, i skogen, ved stranden, på fjellet.

 Når det gjelder huden din, kan det være smart å pleie den litt ekstra med Weledas Svangerskaps pleieolje (beskytter mot uttørking og forebygger strekkmerker på magen, lårene, hoftene og brystene). Denne oljen anbefales fra og med starten av graviditeten og framover, helt til 3 måneder etter fødselen.

 De tre neste månedene

 De aller fleste er kvitt svangerskapskvalmen, og nyter synet av magen som vokser. Du trenger fortsatt sunn mat og drikke, og kan gjerne fortsette med Super Supplemental . Du kan med fordel ta ekstra kosttilskudd av Krom , særlig hvis du har søthunger (2 kapsler om morgenen). Det kan også være aktuelt med tilskudd av Magnesium hvis du ofte får muskelkramper i beina (2-3 kapsler om kvelden) og eventuelt massasje med Venadoron fra Weleda .

 Ekstra mye E-vitamin er fint for å forebygge strekkmerker i huden. Mat med høyt innhold av E-vitamin: solsikkeolje, maisolje, valnøtter, mandler, hasselnøtter, cashewnøtter, peanøtter, tørkede bønner og avokado. I tillegg anbefales Weleda Svangerskaps pleieolje .

 Fortsett gjerne med Efanatal for å sikre deg med nødvendig mengde fettsyrer.

 Hverdagsmosjonen er fortsatt viktig – blodsirkulasjonen i kroppen din går bedre når du er i bevegelse.

 De tre siste månedene

 Magen er mer og mer ”i veien”, og du merker godt at kroppen er blitt tyngre. Du kan godt fortsette med ekstra tilskudd av E-vitamin. Hvis du ikke spiser så mye meieriprodukter, kan det nå være aktuelt å ta ekstra Calcium (3 tabletter om kvelden). En del kvinner vil også ha behov for ekstra Jern (hvis ferritin målt i blodet er mellom 20 og 60). Det kan i tillegg være fornuftig å ta et B-vitamin kompleks. B12 er viktig for dannelsen av friske, røde blodlegemer, og B-vitaminene fungerer best samlet. Tilskudd av Magnesium kan hjelpe deg hvis du har muskelkramper i beina. Det kan også være deilig å massere (eller bli massert) med en god massasjeolje .

 Har du høyt blodtrykk, er det ekstra viktig å spise nok mat med mye C-vitamin og andre antioksidanter (eller bruke kosttilskudd som supplement). Hvitløk er et velkjent middel mot høyt blodtrykk, løk er også bra, i tillegg til stangselleri og fet fisk. Fortsett med Efanatal hvis du ikke får i deg nok fet fisk.

 Innen naturmedisin er bringebærblad (Red Raspberry) et velkjent naturmiddel for å styrke livmoren de tre siste månedene av svangerskapet (og virke sammentrekkende rett etter fødselen).

 Er du plaget med halsbrann, hjelper det ofte å unngå appelsinjuice, kaffe, sjokolade og fete matvarer som for eksempel salami. Dessuten er det viktig at du husker på å drikke rikelig med vann i løpet av dagen.

 Fortsett med hverdagsmosjonen – i hvert fall i form av å gå tur.

 For å forberede kroppen på selve fødselen, kan det være fornuftig å bruke Weledas Fødselsforberende olje (anbefales fra 34. svangerskapsuke - les mer om denne i produktinformasjonen).

 Etter fødselen

 Etter fødselen er det også en del ting som er gunstige for deg og barnet. De fleste synes det er best å bruke nattbind hele døgnet i den første perioden. Da kan det være greit å velge Natracare Nattbind , som er et trygt og miljøvennlig alternativ. I nettbutikken vår finner du også andre naturprodukter fra Natracare laget av klorfri bomull:

Natracare Ammeinnlegg
Natracare Våtservietter for baby
Natracare Intimservietter
Natracare Truseinnlegg

 Ammeperioden

 Ingen tvil om at morsmelk er best. Morsmelk gir babyen din den optimale sammensetningen av næringsstoffer for en best mulig start i livet. Selve ammingen er også viktig for at kroppen din skal bli raskere restituert etter fødselen. Ammingen stimulerer hormonene dine, så livmoren trekker seg raskere sammen og blødningene avtar.

 Imidlertid er det ikke alltid like lett å være nybakt mor når melken ikke kommer … Da kan det hjelpe å drikke Weleda Amme te med urter som er kjent for å stimulere melkeproduksjonen. Denne teen kan du starte med en ukes tid før fødselen og fortsette å drikke så lenge du ammer. I tillegg er det viktig å drikke rikelig med vann mens du ammer. Tips: ha alltid med deg en ½ liters vannflaske – overalt – da er det lettere å huske på at du skal drikke.

 For ytterligere stimulanse, kan du massere brystene dine med Weleda Brystolje som inneholder eteriske oljer gunstige for melkedannelsen i brystkjertlene.

 Melkeproduksjonen krever også mye energi. Derfor er det minst like viktig å spise sunt nå som da du var gravid. Får du ikke i deg nok vitaminer og mineraler, kan det være lurt å ta noen kosttilskudd, for eksempel Super Supplemental og Opti Green eller lignende. Dessuten kan det være aktuelt å tilføre kroppen ekstra tilskudd av essensielle fettsyrer mens du ammer – dette vil også komme barnet til gode. Bruk gjerne Efanatal .

 Det kan være fornuftig å være litt forsiktig med å spise løk og kål mens du ammer. Mange spedbarn får mye luft i magen av disse matvarene. Hvitløk gir derimot sjelden problemer – det virker faktisk som om de fleste babyer liker at melken får en duft av hvitløk.

 Hvis barnet er plaget med kolikk, kan det være fint å prøve Weledas Baby Magemassasjeolje . Det kan også være at barnet reagerer ekstra når du spiser mat som inneholder kumelk. Ta en meierifri uke og se om barnet blir bedre. I så fall kan du erstatte kumelken i matlagingen med andre alternativer beregnet på laktoseintolerante, les mer om disse på siden med Laktosefrie handletips . Da kan det være fornuftig å ta ekstra tilskudd av Calcium for å være sikker på at melkeproduksjonen ikke blir mindre.

 Når det gjelder pleieprodukter for barnet ditt, anbefales Weledas Calendula-serie. Det er milde, naturbaserte produkter som kan brukes allerede rett etter fødselen.

 I nettbutikken vår finner du selvsagt også klassikeren A-Creme uten parfyme .

 Vil du lese mer om graviditet og småbarnsperioden på nettet, anbefaler vi Mammanett . Der finner du også mange nyttige lenker til andre relevante sider. I tillegg er det et eget forum, der du kan få råd fra andre – både de som gjerne vil bli gravide og de som allerede har vært igjennom en eller flere graviditeter.

Lykke til underveis!

DIBS - Payments made easy

 ERFARINGER?

Vi hører gjerne fra deg. Klikk her

Astrid ( Kristiansund)

Jeg har brukt D3-vitaminkrem en god stund nå. Målte nylig nivået av D-vitamin i blodet og fikk i dag beskjed om at det var helt normalt! Jeg har tidligere hatt store problemer med å tåle D-vitamin i tablettform og er nå kjempeglad over at denne kremen virker!

Flere kundeerfaringer