Helse Of Kost logo

Hovedsiden > Artikler > Candida > Candida-handletips > Andre matnyttige tips

Andre matnyttige tips

Her får du en del andre tips når det gjelder den praktiske delen av matlagingen.

Egg

Hvis du tåler egg, er det godt som pålegg, enten du liker kokt egg, stekt egg, eggerøre eller kanskje omelett: Bruk gjerne soyafløte, mandelfløte eller andre laktosefrie alternativer (istedenfor melk eller vann) i omeletten, og ha i for eksempel finhakket vårløk, litt havsalt og nykvernet, svart eller hvit pepper. Strø gjerne over noen finhakkede, ferske krydderurter til slutt.

Istedenfor gjær

Bakeferment framstilt av mais- og ertemel (naturlig glutenfritt) er trygt å bake med selvom du har candida-problemer. Ved hjelp av tid og tålmodighet kan du bake skikkelig gode brød uten gjær – les mer om framgangsmåte og oppskrifter på brød med bakeferment her på sidene våre. Du kan også bruke bakepulver hvis du lager mindre bakverk, for eksempel rundstykker eller scones. Helios økologisk bakepulver kan du bestille her i nettbutikken helseogkost.no

Gjærfri buljong

Heldigvis finnes det grønnsaksbuljonger uten gjær. De er laget av økologisk dyrkede grønnsaker og urter og passer godt både i supper og sauser, i gryteretter og som drikkebuljong. Også vegetarianere kan trygt bruke disse. Det beste av alt er at de smaker veldig godt!
I nettbutikken helseogkost.no finner du grønnsaksbuljong uten gjær, både som terninger og som pulver. 

Ferske krydderurter er aller tryggest

Flere og flere dagligvarebutikker har nå heldigvis potter med ferske krydderurter til salgs året rundt. I begynnelsen av en streng candida-diett vil du antagelig få beskjed om å unngå tørkede krydderurter, fordi de faktisk kan inneholde sporer av muggsopp. Uansett er det deilig å kjøpe seg litt ekstra smak ved å bruke ferske urter i matlagingen. Les gjerne mer om krydderurter her på sidene våre.

Krydderblandinger

Vær oppmerksom på at veldig mange krydderblandinger inneholder både sukker, gjærekstrakt og smaksforsterker (natriumglutamat), som du bør unngå hvis du har candida-problemer. Det gjelder å lese nøye på alle etiketter!

Du kan bestille mange forskjellige typer økologiske kvalitetskryddere her i nettbutikken helseogkost.no.

Pasta

Hvis du tåler hvete, kan du gjerne spise litt pasta, som er laget av durumhvete - men aller helst fullkornspasta, som er laget av sammalt durumhvete - den er mer næringsrik. De aller fleste dagligvarebutikker har dette.
Økologisk kvalitetspasta av durumhvete fra Saltå Kvarn kan du bestille her i nettbutikken helseogkost.no

Du kan dessuten prøve pasta av spelt, som du finner i enkelte velassorterte dagligvarebutikker og i helsekostbutikker (bedre utvalg).

Alle NATURATA speltpastaproduktene kan du bestille her i nettbutikken helseogkost.no

Har du glutenintoleranse, finnes det nå mye forskjellig glutenfri pasta i vanlige dagligvarebutikker.

Vi har en del glutenfrie pastavarianter som du kan bestille her i nettbutikken helseogkost.no

Ris

Både dagligvarebutikker og helsekostbutikker har nå et bredt utvalg av ulike typer ris: naturris (brunaktig, veldig næringsrik), basmati (mye brukt til indiske retter), jasmin (fast følge til thai-mat og kinamat), arborio (til italiensk risotto og spansk paella), langkornet middagsris (passer til det meste) og selvfølgelig den gode, gamle rundkornede grøtrisen, som fortsatt er det mange tenker på når de hører ordet ris.

Her i nettbutikken helseogkost.no kan du dessuten bestille flere forskjellige økologiske ristyper.

Bønner

Det finnes utrolig mange forskjellige bønnetyper, og flere av dem får du både i dagligvarebutikker og helsekostbutikker, for eksempel: brune bønner, røde kidneybønner, pintobønner, limabønner, soyabønner, hvite bønner, sorte bønner og blackeye-bønner (spraglete hvite og sorte). Bønner regulerer blodsukkernivået og kan også redusere kolesterolet (ved daglig bruk over tid). De er rike på protein og fiber, og næringsmessig kan de erstatte kjøtt hvis du ønsker å lage vegetarmiddag.

Du kan bestille mange ulike typer økologiske bønner her i nettbutikken helseogkost.no .

Oppskrift på soyaburgere finner du på sidene våre.

Kikerter

Kikerter (også kalt garbanzo-bønner, garbanzo beans eller garbanzos) smaker litt nøtteaktig. Du kan ha dem i både salater, supper og gryteretter, og de brukes mye av vegetarianere på grunn av sitt høye innhold av proteiner, fiber, isoflavoner, jern og folsyre. Prøv gjerne kikertburgerne som du finner oppskriften til her på sidene våre. Mosede kikerter er også grunnlaget for de kjente matrettene hummus (= kikertpuré) og falafel (= kikertboller), som er vanlig i flere av landene i Midt-Østen. Tørkede kikerter må legges i bløt over natten og kokes i nytt vann til de er møre. Det finnes også ferdigkokte, hermetiske kikerter som bare skal skylles av før bruk (dessverre inneholder noen av disse boksene sukker som konserveringsmiddel – sjekk derfor alltid innholdsdeklarasjonen nøye). Kikerter får du kjøpt i velassorterte dagligvarebutikker, i helsekostbutikker og (ofte mye billigere) i innvandrerbutikker, der du også kan finne kikertmel (på engelsk: gram flour, på fransk: farine pois chiche). Det er et kjekt, glutenfritt alternativ som gjerne kan erstatte hvetemel i blant annet sauser og jevninger.

Vi har økologiske, tørkede kikerter (fra Saltå Kvarn) her i nettbutikken helseogkost.no.

Linser

Du finner helt sikkert flere typer linser både i velassorterte dagligvarebutikker, i helsekostbutikker og (et godt utvalg) i innvandrerbutikker. De vanligste typene er: brune linser, grønne linser og røde linser - i tillegg finnes det også lyse (blonde) linser og sorte linser. Alle er næringsrike, med høyt innhold av protein, og kan være et godt alternativ til kjøtt i gryteretter og risretter.

Du kan bestille økologiske grønne og røde linser her i nettbutikken helseogkost.no .

Frø

Det er også mye god smak i frø fra diverse planter. Du kan bruke dem i bakverk, i gryteretter eller spise dem som de er (eventuelt steke dem litt i tørr stekepanne). De mest vanlige frøene er: linfrø og valmuefrø (kjempegode til bakverk), solsikkerfrø, sesamfrø og gresskarfrø (til all slags mat). Du finner dem både i dagligvarebutikker, i helsekostbutikker og i innvandrerbutikker (ofte billigere).

Du kan bestille mange forskjellige økologiske frø og kjerner her i nettbutikken helseogkost.no .

Bønnespirer

Friske spirer kan du dyrke fram hjemme på to til tre dager. Start gjerne med de to aller enkleste typene: Legg tørre mungbønner eller alfaalfafrø i bløt over natten. Sil vekk vannet og oppbevar spirene mørkt. Skyll daglig til bønnene eller frøene har begynt å spire. Disse spirene er gode i salat, i wokretter eller som spiselig pynt på brød eller knekkebrød.

Du kan bestille økologiske spirefrø her i nettbutikken helseogkost.no.

Du kan også kjøpe ferdige spirer i dagligvarebutikker, men disse kan dessverre inneholde muggsopp - dermed er det ikke å anbefale ved en streng candida-diett.

Frosne grønnsaker

I frysedisken i dagligvarebutikkene er det alltid mange gode grønnsaker hele året rundt. Bruk minst mulig vann, la det koke opp før du putter i grønnsakene. De er ferdige straks vannet koker igjen. På denne måten blir frosne grønnsaker like gode som ferske. Bland dem gjerne sammen med andre, ferske grønnsaker, for eksempel småbiter av løk, rødløk og hvitløk surret i olivenolje.

... og så litt snacks

En gang i blant kan det være godt med litt snacks. Dessverre inneholder de aller fleste snackstypene veldig mye salt og fett, så det er best å begrense bruken. Men det er best å lese nøye på innholdsbetegnelsene, for mange snacksposer kan være fulle av "betenkelige" smakstilsetninger som du helst skal holde deg unna.

Popcorn kan være et greit alternativ. Kjøp kun de som er upoppede, popcorn er sunnest hvis du popper dem selv - da kan du selv bestemmme hva slags type fett du vil bruke og hvor mye salt du skal ha på.

Her i nettbutikken helseogkost.no kan du bestille økologiske tortilla chips.

Nøtter er sunt snacks

Når det gjelder nøtter, er det en viss risiko for at det kan være rester av muggsopp i noen av dem. Dermed er det nok best å unngå nøtter i begynnelsen av en streng candida-diett. Senere er forskjellige typer nøtter et godt mellommåltid, gjerne sammen med en grønnsak eller en frukt. Du kan også lage mange gode vegetarretter med ulike nøtter i, for eksempel grønnsakwok med cashewnøtter.

Gode nøtter som du kan kjøpe i dagligvarebutikker (og helsekostbutikker):

Cashewnøtter (finnes både med og uten salt)

Hasselnøtter (både med og uten skall)

Makadamianøtter

Mandler

Paranøtter

Vanlige peanøtter (med salt)

Peanøtter med skall (uten salt)

Pekannøtter

Pinjekjerner

Pistasjnøtter (med og uten skall, med og uten salt)

Valnøtter (både med og uten skall)

Her i nettbutikken helseogkost.no kan du bestille mange forskjellige typer økologiske nøtter.

Oppskriftsbøker - til inspirasjon og informasjon

Vi anbefaler Naturlig & næringsrik mat-bøkene av naturopat NAN MNNL Monica Holand. De er fulle av gode oppskrifter på deilig mat uten sukker, melk og gluten - veldig mange av dem er også uten egg og gjær.

Naturlig & næringsrik mat for alle 

Naturlig & næringsrik morsom mat for store og små 

Naturlig & næringsrik hurtigmat 

Er du opptatt av lavkarbo, samtidig som du ønsker å spise glutenfritt, melkefritt og sukkerfritt, anbefaler vi den inspirerende boka til Terje Sandberg: Friskere fremtid

Med disse oppskriftsbøkene kan du være helt sikker på at du får mat med alle næringsstoffene du trenger - selvom du eventuelt må unngå enkelte matvarer i en periode.

Lykke til!

HANDLEKURV

Handlekurven din er tom.

VIS HANDLEKURV GÅ TIL KASSEN

 ERFARINGER?

Vi hører gjerne fra deg. Klikk her

Anne Brit ( Åmot)

Jeg har brukt Women's Care noen uker nå, etter anbefaling fra min behandler. Jeg er generelt MEGET skeptisk til slike ting. 2 år etter at min behandler begynte å snakke om dette produktet, tok jeg mot til meg og bestilte. Hadde i lang tid vært plaget med hetetokter, vært utilpass og i dårlig form på grunn av overgangsalderen. MAKAN har jeg aldri opplevd. Etter omkring 2-3 uker kom virkningen. Nå sover jeg hele natten, selv når det er fullmåne. Har ikke hetetokter lenger. Det er nesten så jeg ikke tror det selv.

Flere kundeerfaringer

Anbefalt av: Startsiden KeyWeb.no JenteROM - n���¸kkelen til jenter p���¥ nett