Helse Of Kost logo

Hovedsiden > Artikler > Helsetips > Gå i gang!

Gå i gang!

Det er ikke nødvendig å bruke mange timer hver dag for å komme i form. Flere nyere undersøkelser slår fast at en halvtimes gåtur hver dag kan gjøre underverker for helsen, selv dersom du deler turen opp i ti minutters etapper.

Orker du ikke å gå så langt i starten? Begynn heller med kortere turer og øk distansen etter hvert. Du vil ganske raskt klare å øke tempoet også.

Har du dårlig med tid? Dersom halvtimes lange turer ikke passer inn i timeplanen din, lag heller kortere økter og dytt dem innimellom de andre gjøremålene dine.

Fordelene ved å gå:

1. Gratis og enkelt. Gåturen koster ingenting. Å gå krever ikke noe spesielt utstyr og ingen spesielle forkunnskaper. Det er bare å sette i gang – når som helst – NÅ!

2. Godt for bein og rygg. Å gå en tur er mindre belastende for knær og rygg enn å løpe.

3. Bra for hjertet og blodomløpet. Å gå en tur senker blodtrykket, reduserer kolesterolet og er med på å motvirke slag.

4. Klarner hjernen. Det øker blod – og oksygentilførselen, så du føler deg mer fokusert. Å gå er også bra for hukommelsen, kreativiteten og problemløsende egenskaper.

5. Øker energinivået. Etter en god gåtur, føler du deg mer energisk.

6. Gir bedre humør. Å gå tre-fire ganger i uka, i en halvtime hver gang har vist seg å få folk i bedre humør og gjøre dem lykkeligere.

7. Styrker immunforsvaret. Å være ute er bra for immunforsvaret. Å gå øker oksygennivået i blodet ditt, som igjen styrker immunforsvaret så du kan stå imot forkjølelse og influensa.

8. Styrker beinmuskulaturen. Som en vektbærende treningsform, så er det å ta en spasertur med på å motvirke leddgikt.

9. Øker forbrenningen. Å gå forbrenner fett, men er også bra for stoffskiftet, for du fortsetter å forbrenne kalorier også etter at du har stoppet.

10. Bedre nattesøvn. Frisk luft og fysisk aktivitet i løpet av dagen gjør det lettere å sove godt om natten.

 

Ytterligere motivasjon for gåturen:

Jo lengre du går, jo bedre vil du føle deg. Beta-endorfiner, kroppens godfølelse-kjemikalier vil slå inn etter rundt 30 minutters spasering, så bare fortsett. Å gå øker mengden av andre humør-økende kjemikalier også, som dopamin, adrenalin og serotonin.

Jo raskere du går, jo flere kalorier forbrenner du. Ta tiden på deg selv. 120 skritt i minuttet tilsvarer ca. 5 kilometer i timen, mens det raskeste folk går før det blir til løping er 150 skritt i minuttet, som tilsvarer 8 kilometer i timen.

Det kan være godt for motivasjonen å ha en skritteller, så ser du eksakt hvor mange skritt du har gått – og hvor mange kalorier du har brukt opp.

Gå-tips for mer effektiv gange

Lærer du å gå riktig, kan risikoen for belastningslidelser reduseres. Har du en god gange, utgjør det nemlig førsteklasses vedlikehold for kroppen. Bruk litt tid på å øve deg til å gå riktig – så får du enda bedre effekt av bevegelsene – og det blir bra trening.

- Finn tyngdelinjen din. Få noen til å se på deg fra siden – eller bruk eventuelt et speil. Tenk deg en lang øredobb, som starter i øret, går gjennom skulderleddet og stopper 2 cm foran ankelleddet. Forsøk å korrigere deg selv til du står helt støtt, med det rette tyngdepunktet. Prøv å huske på dette også når du går. Står du i tyngdelinjen, slipper du å bruke så mye muskler for å holde deg oppreist.

- Bruk hele foten. Når du går: land på hælen, rull på foten og spark fra med tærne – spesielt med storetåen.

- Spark fra ordentlig. Sørg for å ta i skikkelig med setemusklene når du sparker fra. Ryggen vil da få en dreining, så armene kan pendle avslappet mens du går. Det er best å ha frie hender – legg fra deg veske og bæreposer når du går aktivt. (Bruk eventuelt en liten ryggsekk til å ha vannflasken din i.)

- Lag energi. Tenk at du lager energi, la leggene dine jobbe skikkelig med å bøye og strekke ankelleddet, så får du en ekstra gevinst: blodet i leggene får mye hjelp til å bli pumpet tilbake til hjertet ditt.

- Løft hodet. Gå med løftet blikk, løft brystbeinet litt fram og opp, tyngden fram på tåen. Kjenn at du slapper av i kjeven, og at pusten går helt ned i magen, helt av seg selv.

God tur!

(Kilde: kk.no)

HANDLEKURV

Handlekurven din er tom.

VIS HANDLEKURV GÅ TIL KASSEN

 ERFARINGER?

Vi hører gjerne fra deg. Klikk her

Karen ( Bergen)

Kjøpte AminoJern, da jeg lider av jernmangel (er vegetarianer), og kan trygt anbefale dette produktet til andre. Det kan tas sammen med mat, og det gir ikke fordøyelsesproblemer slik mange andre jernpreparater kan gjøre. AminoJern inneholder heldigvis ikke animalske ingredienser.

Flere kundeerfaringer

Anbefalt av: Startsiden KeyWeb.no JenteROM - n���¸kkelen til jenter p���¥ nett